Telefon   510 061 311

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Po czym poznać zużycie filtra DPF?

Zużyte systemy przeznaczone do zmniejszenia emisji groźnych substancji zawartych w spalinach są poszukiwane, ponieważ znajdujące się w nich metale szlachetne mogą być poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane. Osoby posiadające podzespoły tego rodzaju mogą oddawać je w skupach katalizatorów. W Inowrocławiu działalność taką prowadzi firma KATMET, przyjmująca także filtry cząstek stałych DFP i FAP. Przekonajmy się, czym są te urządzenia i kiedy warto je wymienić.

 

Czym są filtry DPF?

Filtry PDF określane także jako filtry cząstek stałych są przeznaczone do eliminowania niebezpiecznych zanieczyszczeń znajdujących się w gazach spalinowych przez ich dopalenie w bardzo wysokiej temperaturze. Stosuje się je w silnikach wysokoprężnych jako tzw. filtry suche tj. DPF (Diesel Particulate Filter). W samochodach produkowanych przez koncerny francuskie ich odpowiednikiem są tzw. filtry mokre FAP (Le Filtre à Particules). W jednostkach benzynowych używane są działające analogicznie GPF (Gasoline Particulate Filter). Funkcjonowanie tych urządzeń jest możliwe dzięki temu, że w porowatych komorach wykonanych z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinu i ceru oraz cząstkami platyny w niezwykle wysokiej temperaturze zachodzi rozkład termiczny cząstek stałych na prostsze i mniej groźne związki chemiczne. Niestety z czasem może dojść do zatykania się kanalików i ograniczenia lub wręcz utraty drożności systemu. W takich przypadkach nie obejdzie się bez wymiany urządzenia.

 

Jakie są objawy zatkania filtra DPF?

Nieprawidłowa pracy filtra DPF przejawia się w różnych symptomach. Najczęściej w grę wchodzi odczuwalny spadek mocy silnika. Nierzadko dochodzi do przełączania się jednostki napędowej w tryb awaryjny. Zużyty filtr skutkuje też emisją dymu wydobywającego się z rury wydechowej. Sygnałem o kiepskim stanie instalacji będzie zwiększenie się zużycia paliwa. Może dojść do falowania obrotów. Zjawiskom tym sprzyja eksploatacja samochodu na krótkich trasach, gdy układ wydechowy nie osiąga temperatury potrzebnej do zainicjowania procesu dopalania.

Hurtowy skup katalizatorów i monolitu