Telefon   510 061 311

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czy każdy katalizator nadaje się do recyklingu?

Katalizator samochodowy to element układu wydechowego, który pełni kluczową rolę w przekształcaniu szkodliwych substancji emitowanych przez silnik w mniej toksyczne gazy. Dzięki swojej konstrukcji i obecności metali szlachetnych, takich jak platyna, pallad czy rod, katalizatory mogą być poddawane procesom recyklingu. Nie każdy jednak katalizator nadaje się do odzysku w ten sam sposób, a efektywność recyklingu zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj katalizatora czy stan techniczny. Skupem katalizatorów w Inowrocławi zajmuje się firma Katmet. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Rodzaje katalizatorów a możliwość recyklingu

Na rynku można spotkać różne typy katalizatorów, a każdy z nich ma swoje specyficzne cechy, które wpływają na możliwość recyklingu. Katalizatory ceramiczne, które są najbardziej powszechne, składają się z ceramicznego rdzenia pokrytego metalami szlachetnymi. Ze względu na wysoką zawartość cennych pierwiastków, są one często wybierane do recyklingu, ponieważ można z nich odzyskać znaczną ilość metali, które mogą być ponownie wykorzystane w przemyśle motoryzacyjnym. Proces recyklingu katalizatora ceramicznego jest stosunkowo prosty – rdzeń ceramiczny jest rozdrabniany, a następnie przeprowadzana jest separacja metali szlachetnych. Z drugiej strony, katalizatory metalowe, chociaż również zawierają metale szlachetne, mogą być trudniejsze do przetworzenia z powodu ich innej struktury i materiałów, z których są wykonane. Dlatego nie każdy rodzaj katalizatora jest tak samo efektywny w procesie recyklingu.

 

Czynniki wpływające na recykling katalizatorów

Nie tylko rodzaj katalizatora decyduje o jego przydatności do recyklingu, ale także stan techniczny oraz zawartość metali szlachetnych. Katalizatory, które były eksploatowane przez długi czas, mogą zawierać mniejszą ilość metali szlachetnych, co zmniejsza ich wartość na rynku recyklingowym. W takich przypadkach proces odzysku może być mniej opłacalny. Ponadto, katalizatory z uszkodzonym rdzeniem ceramicznym mogą być trudniejsze do przetworzenia, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami dla firm zajmujących się recyklingiem. Warto zaznaczyć, że niektóre modele samochodów, zwłaszcza te starsze, wyposażone są w katalizatory o niskiej zawartości metali szlachetnych, co może sprawić, że ich recykling będzie mniej opłacalny. Z drugiej strony, nowsze katalizatory, szczególnie te stosowane w samochodach hybrydowych i elektrycznych, mogą mieć większą zawartość cennych pierwiastków, co sprawia, że są bardziej atrakcyjne dla firm zajmujących się ich odzyskiem.

Hurtowy skup katalizatorów i monolitu