Jak działają wysyłkowe skupy katalizatorów?
Katalizator to bardzo istotny element pojazdów, szczególnie w kontekście ochrony środowiska. Chociaż kiedyś, ze względu na mało rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin, nie były one stosowane w ogóle albo bardzo rzadko, to dzisiaj występują one nie tylko w samochodach, ale wręcz w innych urządzeniach napędzanych silnikiem spalinowym. Zatem bez wątpienia możemy powiedzieć, że obecnie katalizator to już bardzo powszechne urządzenie.
Jednak, chociaż nie jest ono skomplikowane w swojej budowie, to tak jak wiele innych elementów pojazdów podlega ono zużyciu albo uszkodzeniu, czyli potocznej awarii. Co w takiej sytuacji można zrobić z katalizatorem? Najlepszym rozwiązaniem jest jego sprzedaż. Jednak, dlaczego ktoś może chcieć kupić zużyty katalizator? Jak się go wycenia? I w końcu, jak działają wysyłkowe skupy katalizatorów? Tego wszystkiego można się dowiedzieć z naszego dzisiejszego artykułu.
Czym jest katalizator?
Zacznijmy jednak od tego, aby krótko wyjaśnić, czym w ogóle jest katalizator. Tak naprawdę to urządzenie to nazywa się reaktorem katalitycznym i stanowi część układu wydechowego wszystkich współczesnych samochodów osobowych oraz - jak już zaznaczyliśmy - również innych pojazdów o napędzie spalinowym. Jaka jest jego rola? Otóż katalizator pełni w pojazdach funkcję pozasilnikowego systemu zmniejszania ilości szkodliwych składników spalin. Działanie katalizatora opiera się na reakcji substancji zawartych w spalinach ze substancjami katalitycznymi. Optymalne warunki pracy katalizatora dobierane są dzięki sterowaniu silnikiem na podstawie danych z urządzenia nazywanego sondą lambda.
Gdzie montuje się katalizator w samochodzie? Najczęściej znajduje się on dosłownie kilkadziesiąt centymetrów za kolektorem wydechowym, ale może również za pomocą tak zwanego wkładu być zamontowany w samym kolektorze wylotowym. Co ciekawe, w samochodach nowszej generacji, które muszą spełniać bardzo wysokie normy emisji spalin, montowane są dwa albo nawet trzy katalizatory.
Dlaczego skupuje się katalizatory?
No dobrze, wiemy już czym jest katalizator i gdzie on może się znajdować w naszych samochodach. Ale ktoś może zacząć się zastanawiać, dlaczego w ogóle ktoś chciałby skupować zużyte bądź uszkodzone elementy układu wydechowego pojazdów, takie jak katalizatory. Odpowiedź tutaj jest dość oczywista, ale wynika w dużej mierze z wiedzy na temat tego jak, a właściwie, z czego zbudowany jest katalizator. Wspomnieliśmy, że całe działanie katalizatora opiera się na reakcji zachodzącej między spalinami a substancjami katalitycznymi. Właśnie te substancje katalityczne są powodem skupu tych urządzeń. Otóż substancje te to najczęściej metale szlachetne, takie jak rod, pallad czy platyna. Po poddaniu katalizatora recyklingowi odzyskuje się właśnie owe metale szlachetne. Dla przykładu, z kilku ton katalizatorów można pozyskać około 1 kg platyny. Właśnie dlatego firma zajmująca się takim procesem może chcieć skupić od nas zużyty katalizator. Dzięki temu my możemy pozbyć się niesprawnego urządzenia, które jednostkowo nie jest dla nas nic warte, a przy okazji jeszcze coś na tym zyskać.
Jak działa wysyłkowy skup katalizatorów?
Jak zatem działa wysyłkowy skup katalizatorów? Można powiedzieć, że po prostu zawiera on z nami umowę, na mocy której za określoną wcześniej cenę nabywa od nas zużyty katalizator. Określenie ceny może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na przesłaniu zdjęć katalizatora z opisem historii jego użytkowania. Następnie ustalana jest cena i po jej akceptacji i przesłaniu katalizatora oraz zweryfikowaniu jego stanu faktycznego z tym, co było w zdjęciach i opisie, następuje finalizacja transakcji.
Druga opcja to przesłanie od razu katalizatora i po jego dokładnej analizie i ocenie przedstawiana jest propozycja ceny, jaką skup oferuje za to konkretne urządzenie. Jeśli cena jest zaakceptowana, od razu następuje przelew, natomiast w sytuacji braku akceptacji, skup na własny koszt odsyła katalizator do właściciela.