Z jakich elementów składa się katalizator?
Możemy wyróżnić wiele elementów, które odpowiadają za właściwą pracę każdego samochodu. Jedną z części, które pełnią bardzo ważną funkcję w pojazdach z silnikiem benzynowym, jest konwerter katalityczny, potocznie nazywany katalizatorem. Jest to element układu wydechowego, którego zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych związków, które znajdują się w spalinach. Warto również wspomnieć, że to od jego pracy zależy też proces spalania paliwa, czyli prawidłowa praca jednostki napędowej oraz jej osiągi. W dzisiejszym wpisie omówimy budowę katalizatora.
Z czego składa się katalizator?
Katalizator jest urządzeniem narażonym na działanie wielu niekorzystnych warunków podczas pracy – wilgoć, uderzenia czy duże różnice temperatur. Mimo to konwerter katalityczny jest trwały, ponieważ często jest w stanie przepracować nawet 200 tysięcy przejechanych kilometrów. Jednak kiedy urządzeni odmówi posłuszeństwa, warto oddać je do skupu. Wycena katalizatorów jest uzależniona od marki i modelu pojazdu, czy zawartości pierwiastków szlachetnych. Warto również wiedzieć, jak zbudowane są urządzenia. Konwerter katalityczny składa się z:
- obudowy, do której prowadzi rura wydechowa, a z drugiej strony znajduje się rura, która odpowiada za prowadzenie do tłumika oczyszczonych spalin. Obudowa przypomina metalową puszkę i stanowi izolację cieplną,
- nośnika, który jest odpowiedzialny za przepływ spalin. Może być metalowy albo ceramiczny,
- powłoki aktywnej katalitycznie, która jest najważniejszym elementem konwertera katalitycznego. Jest zbudowana z pierwiastków, które wchodzą w reakcje chemiczne ze szkodliwymi składnikami spalin i zobojętniają je,
- powłoki pośredniej, która odpowiada za zapewnienie odpowiednich warunków dla powłoki aktywnej katalitycznie.
Czym się różnią katalizatory benzynowe od diesli?
Udając się do skupu katalizatorów, warto również wiedzieć, że urządzenia montowane w samochodach z silnikiem diesla różnią się od tych z pojazdów benzynowych. W przypadku tych drugich mamy do czynienia z katalizatorami trójfunkcyjnymi, które odpowiadają za utlenienie węgla, węglowodorów i redukcję azotu. W przypadku diesli mamy do czynienia z katalizatorami utleniającymi, które zmniejszają ilość węglowodorów HC, cząsteczek stałych oraz tlenków węgla.